Algemene voorwaarden

Artikel 1 – In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten verkrijgt in samenhang met een overeenkomst op afstand en waarbij deze producten, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer of een derde partij worden geleverd op basis van een afspraak tussen die derde en de ondernemer;
  2. Bedenktijd: de periode waarin de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
  3. Consument: een natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
  4. Dag: kalenderdag;
  5. Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm zijn geproduceerd en geleverd;
  6. Duurovereenkomst: een overeenkomst voor de regelmatige levering van goederen, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde tijdsperiode;
  7. Duurzame gegevensdrager: elk middel – inclusief e-mail – dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die persoonlijk aan hem is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode passend bij het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
  8. Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
  9. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die lid is van Thuiswinkel.org en producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
  10. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
  11. Modelformulier voor herroeping: het Europese modelformulier voor herroeping dat in Bijlage I van deze voorwaarden is opgenomen; Bijlage I hoeft niet te worden verstrekt als de consument geen herroepingsrecht heeft met betrekking tot zijn bestelling;
  12. Techniek voor communicatie op afstand: een middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst zonder dat consument en ondernemer tegelijkertijd in dezelfde ruimte hoeven te zijn.

Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer

Naam ondernemer: Optie1

Handelend onder de naam/namen:

  • Optie1
  • Optie1Appingedam
  • Optie1Delfzijl

Vestigingsadres:

Overdiep 22, 9902 BX Appingedam
Tel: 0596 – 567 000
WhatsApp: 0596 567 000
E-mail: info@optie1appingedam.nl

Landstraat 30, 9934 BM Delfzijl
Tel: 0596-650 102
WhatsApp: 0596 650 102
E-mail: info@optie1delfzijl.nl

Bereikbaarheid:

Maandag: 13:00 – 18:00
Dinsdag: 09:00 – 18:00
Woensdag: 09:00 – 18:00
Donderdag: 09:00 – 18:00
Vrijdag: 09:00 – 18:00
Zaterdag: 09:00 – 17:00
Zondag: Gesloten

KvK-nummer: 68411421

Btw-nummer: NL855189393B01

Artikel 3 – Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen de ondernemer en de consument.
  2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de ondernemer, voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, aangeven hoe de algemene voorwaarden bij de ondernemer kunnen worden ingezien en dat zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
  3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op een zodanige wijze dat deze door de consument eenvoudig kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar de algemene voorwaarden elektronisch kunnen worden ingezien en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
  4. Indien naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich, in geval van tegenstrijdige voorwaarden, steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.

Artikel 4 – Het aanbod

  1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder specifieke voorwaarden wordt gedaan, wordt dit duidelijk in het aanbod vermeld.
  2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige beschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is gedetailleerd genoeg om de consument in staat te stellen een goede beoordeling van het aanbod te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
  3. Elk aanbod bevat voldoende informatie, zodat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.

Artikel 5 – De overeenkomst

  1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
  2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
  3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, neemt de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen om de elektronische overdracht van data te beveiligen en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen treffen.
  4. De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders informeren of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals over andere feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op basis van dit onderzoek goede redenen heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
  5. De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product, de dienst of digitale inhoud aan de consument de volgende informatie schriftelijk of op een zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
    a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
    b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, of een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
    c. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
    d. de prijs, inclusief alle belastingen, van het product, de dienst of de digitale inhoud; voor zover van toepassing, de kosten van aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst op afstand;
    e. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een looptijd heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is;
    f. indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor herroeping.
  6. In geval van een duurovereenkomst is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.

Artikel 6 – Herroepingsrecht

Bij producten:

  1. De consument kan een overeenkomst voor de aankoop van een product binnen een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet verplichten tot het geven van een reden.
  2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een door de consument aangewezen derde die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
    a. als de consument meerdere producten in één bestelling heeft besteld: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits hij de consument hier voorafgaand aan het bestelproces duidelijk over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met verschillende levertijden weigeren.
    b. als de levering van een product uit meerdere zendingen of onderdelen bestaat: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
    c. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.

Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd:

  1. De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd binnen 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet verplichten tot het geven van een reden.
  2. De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag na het sluiten van de overeenkomst.

Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:

  1. Indien de ondernemer de consument niet de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke bedenktijd zoals vastgesteld in de vorige leden van dit artikel.
  2. Indien de ondernemer de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan de consument verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd 14 dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.

Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd

  1. Tijdens de bedenktijd dient de consument zorgvuldig om te gaan met het product en de verpakking. Hij zal het product alleen uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om de aard, kenmerken en werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product alleen mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een fysieke winkel zou mogen doen.
  2. De consument is alleen verantwoordelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
  3. De consument is niet verantwoordelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.

Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan

  1. Wanneer de consument zijn herroepingsrecht wil uitoefenen, dient hij dit binnen de bedenktermijn aan de ondernemer te melden via het modelformulier voor herroeping of op een andere ondubbelzinnige manier.
  2. De consument stuurt het product zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen na de melding, terug naar de ondernemer of overhandigt het aan een door de ondernemer gemachtigde. Dit hoeft niet indien de ondernemer heeft aangeboden het product zelf op te halen. De consument heeft voldaan aan de terugzendtermijn als hij het product terugstuurt voordat de bedenktijd is verstreken.
  3. De consument dient het product terug te sturen met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in de originele staat en verpakking, en volgens de redelijke en duidelijke instructies van de ondernemer.
  4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
  5. De consument draagt de rechtstreekse kosten voor het terugzenden van het product. Indien de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen of indien de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
  6. Indien de consument herroept nadat hij uitdrukkelijk heeft verzocht om te beginnen met de uitvoering van een dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid tijdens de bedenktijd, is de consument de ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan het gedeelte van de verbintenis dat door de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
  7. De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of voor stadsverwarming, indien:a. de ondernemer de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of; b. de consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de dienst of levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de bedenktijd heeft verzocht.
  8. De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van niet op een materiële drager geleverde digitale inhoud, indien:
    a. hij voorafgaand aan de levering niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met het begin van de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de bedenktijd;
    b. hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het geven van zijn toestemming; of
    c. de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te bevestigen.
  9. Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten automatisch ontbonden.

Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping

  1. Indien de ondernemer de mogelijkheid biedt om de herroeping elektronisch te melden, stuurt hij na ontvangst van deze melding onmiddellijk een ontvangstbevestiging.
  2. De ondernemer vergoedt alle door de consument gedane betalingen, inclusief eventuele door de ondernemer in rekening gebrachte leveringskosten voor het geretourneerde product, zonder vertraging en binnen 14 dagen na de dag waarop de consument de herroeping heeft gemeld. Tenzij de ondernemer heeft aangeboden het product zelf op te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of totdat de consument aantoont dat hij het product heeft teruggestuurd, afhankelijk van welk moment eerder valt.
  3. Voor de terugbetaling gebruikt de ondernemer hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument akkoord gaat met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
  4. Als de consument heeft gekozen voor een duurdere leveringsmethode dan de goedkoopste standaardlevering, is de ondernemer niet verplicht de extra kosten van de duurdere methode terug te betalen.

Artikel 10 – Uitsluiting van het herroepingsrecht

De ondernemer heeft het recht om bepaalde producten en diensten uit te sluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als dit duidelijk wordt vermeld bij het aanbod, of op zijn minst tijdig vóór het sluiten van de overeenkomst:

  1. Producten of diensten waarvan de prijs afhankelijk is van schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft, en die zich kunnen voordoen binnen de herroepingstermijn.
  2. Overeenkomsten gesloten tijdens openbare veilingen, waarbij producten, digitale inhoud en/of diensten worden aangeboden aan persoonlijk aanwezige consumenten of degenen die de mogelijkheid hebben om persoonlijk aanwezig te zijn, geleid door een veilingmeester, waarbij de hoogste bieder verplicht is de producten, digitale inhoud en/of diensten af te nemen.
  3. Dienstenovereenkomsten na volledige uitvoering van de dienst, op voorwaarde dat:
    a. de uitvoering is begonnen met de uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
    b. de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd.
  4. Pakketreizen zoals gedefinieerd in artikel 7:500 BW en overeenkomsten voor personenvervoer.
  5. Dienstenovereenkomsten voor de terbeschikkingstelling van accommodatie, met een specifieke datum of periode van uitvoering, anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering.
  6. Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, met een specifieke datum of periode van uitvoering.
  7. Op specificatie van de consument vervaardigde producten die niet geprefabriceerd zijn en die zijn vervaardigd op basis van individuele keuze of beslissing van de consument, of duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn.
  8. Producten met een beperkte houdbaarheid of die snel bederven.
  9. Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden geretourneerd als de verzegeling is verbroken na levering.
  10. Producten die na levering onherroepelijk vermengd zijn met andere producten vanwege hun aard.
  11. Alcoholische dranken waarvan de prijs bij het sluiten van de overeenkomst is overeengekomen, maar waarvan de levering pas kan plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van marktschommelingen waarop de ondernemer geen invloed heeft.
  12. Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling is verbroken na levering.
  13. Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen hierop.
  14. Levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, mits:
    a. de uitvoering is begonnen met de uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
    b. de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht hiermee verliest.

Artikel 11 – Prijzen

  1. Tijdens de geldigheidsduur zoals vermeld in het aanbod, blijven de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten ongewijzigd, behalve bij wijzigingen in btw-tarieven.
  2. Niettegenstaande het vorige punt kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen afhankelijk zijn van schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen controle over heeft, aanbieden tegen variabele prijzen. Het feit dat deze prijzen gebonden zijn aan schommelingen en eventuele vermelde prijzen richtprijzen zijn, wordt vermeld bij het aanbod.
  3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst zijn alleen toegestaan als ze voortvloeien uit wettelijke voorschriften.
  4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst zijn alleen toegestaan als dit contractueel is bedongen en:
    a. voortvloeien uit wettelijke voorschriften; of
    b. de consument de mogelijkheid heeft om de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging van kracht wordt.
  5. De prijzen vermeld in het aanbod van producten of diensten zijn inclusief btw.

    Artikel 12 – Nakoming van de Overeenkomst en Additionele Garantie

    1. De ondernemer garandeert dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, zoals gespecificeerd in het aanbod, aan redelijke eisen van kwaliteit en/of bruikbaarheid, en aan de geldende wettelijke voorschriften en/of overheidsregels op de datum van het sluiten van de overeenkomst. Indien overeengekomen, staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor doeleinden anders dan normaal gebruik.
    2. Een eventuele extra garantie die wordt verstrekt door de ondernemer, diens leverancier, fabrikant of importeur, doet geen afbreuk aan de wettelijke rechten en claims die de consument kan doen gelden tegenover de ondernemer als deze in gebreke is gebleven bij de nakoming van zijn verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst.
    3. Onder extra garantie wordt verstaan elke toezegging van de ondernemer, diens leverancier, importeur of fabrikant waarbij aan de consument bepaalde rechten of claims worden toegekend die verder gaan dan de wettelijke verplichtingen in geval van tekortkomingen in de nakoming van de overeenkomst.

    Artikel 13 – Levering en Uitvoering

    1. Bij het ontvangen van bestellingen voor producten en het beoordelen van dienstverzoeken zal de ondernemer uiterste zorgvuldigheid betrachten.
    2. De plaats van levering is het adres dat de consument aan de ondernemer heeft verstrekt.
    3. De ondernemer zal geaccepteerde bestellingen zo spoedig mogelijk en uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij anders is overeengekomen, zoals vermeld in artikel 4 van deze algemene voorwaarden. Als er vertraging optreedt bij de bezorging of als een bestelling niet volledig kan worden uitgevoerd, zal de consument hierover binnen 30 dagen na het plaatsen van de bestelling worden geïnformeerd. In dergelijke gevallen heeft de consument het recht om de overeenkomst kosteloos te ontbinden en eventuele schadevergoeding te eisen.
    4. Na ontbinding volgens het voorgaande lid zal de ondernemer het betaalde bedrag onmiddellijk terugbetalen.
    5. Het risico van beschadiging en/of verlies van producten ligt bij de ondernemer tot het moment van levering aan de consument of aan een door de consument aangewezen vertegenwoordiger, tenzij anders is overeengekomen.

    Artikel 14 – Duurtransacties: Duur, Opzegging en Verlenging

    Opzegging:

    1. Een overeenkomst voor onbepaalde tijd, die gericht is op regelmatige levering van producten (inclusief elektriciteit) of diensten, kan door de consument te allen tijde worden opgezegd, met inachtneming van de overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van maximaal één maand.
    2. Een overeenkomst voor bepaalde tijd, die gericht is op regelmatige levering van producten (inclusief elektriciteit) of diensten, kan door de consument worden opgezegd tegen het einde van de bepaalde duur, met inachtneming van de overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van maximaal één maand.
    3. De consument kan:
      a. op elk moment opzeggen, zonder beperking tot een specifieke periode;
      b. opzeggen op dezelfde manier als de overeenkomst is aangegaan;
      c. opzeggen met dezelfde opzegtermijn als bedongen door de ondernemer.

    Verlenging:

    1. Een overeenkomst voor bepaalde tijd, gericht op regelmatige levering van producten (inclusief elektriciteit) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd.
    2. Een overeenkomst voor bepaalde tijd, gericht op regelmatige levering van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften, mag stilzwijgend worden verlengd voor maximaal drie maanden, mits de consument deze verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand.
    3. Een overeenkomst voor bepaalde tijd, gericht op regelmatige levering van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend worden verlengd voor onbepaalde tijd als de consument te allen tijde kan opzeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand. In het geval van levering van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften minder dan eens per maand, kan de opzegtermijn maximaal drie maanden zijn.
    4. Een proef- of kennismakingsabonnement voor dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften wordt niet stilzwijgend verlengd en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.

    Duur:

    1. Bij overeenkomsten met een duur van meer dan een jaar, kan de consument na een jaar te allen tijde opzeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand, tenzij dit redelijkerwijs niet mogelijk is vóór het einde van de overeengekomen duur.

    Artikel 15 – Betaling

    1. Tenzij anders overeengekomen in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, moeten de bedragen die de consument verschuldigd is, worden voldaan binnen 14 dagen na het begin van de bedenktijd, of indien er geen bedenktijd is, binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. Voor diensten begint deze termijn op de dag na ontvangst van de bevestiging van de overeenkomst door de consument.
    2. Bij verkoop van producten aan consumenten mag de consument nooit worden verplicht om meer dan 50% vooruit te betalen volgens algemene voorwaarden. Als vooruitbetaling is overeengekomen, heeft de consument geen recht op uitvoering van de bestelling of dienst(en) voordat de vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
    3. De consument moet onmiddellijk eventuele onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens aan de ondernemer melden.
    4. Als de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichtingen voldoet, is hij nadat de ondernemer hem heeft gewezen op de te late betaling en hem een termijn van 14 dagen heeft gegeven om alsnog te betalen, na het verstrijken van deze termijn van 14 dagen rente verschuldigd over het openstaande bedrag volgens de wettelijke rente. Daarnaast heeft de ondernemer het recht om buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen, nadat de consument na ontvangst van een aanmaning niet binnen deze 14-dagen-termijn heeft betaald. De hoogte van deze incassokosten is als volgt: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de volgende € 2.500,= en 5% over de daaropvolgende € 5.000,=, met een minimum van € 40,=. De ondernemer kan in het voordeel van de consument afwijken van deze bedragen en percentages.

    Artikel 16 – Klachtenprocedure

    1. De ondernemer heeft een duidelijk gepubliceerde klachtenprocedure en behandelt klachten volgens deze procedure.
    2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen een redelijke termijn nadat de consument de gebreken heeft opgemerkt, volledig en duidelijk worden gemeld aan de ondernemer.
    3. Klachten die bij de ondernemer worden ingediend, worden binnen 14 dagen na ontvangst beantwoord. Als de klacht meer tijd vergt om te verwerken, ontvangt de consument binnen deze periode van 14 dagen een ontvangstbevestiging en een indicatie wanneer een uitgebreider antwoord kan worden verwacht.
    4. Klachten over producten, diensten of de service van de ondernemer kunnen ook worden ingediend via een klachtenformulier op de consumentenpagina van de website van de onderneming. Deze klacht wordt dan zowel naar de betreffende ondernemer als naar de aangewezen instantie voor consumentenbescherming gestuurd.
    5. De consument moet de ondernemer minstens 4 weken de tijd geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Als er na deze periode geen oplossing is gevonden, ontstaat er een geschil dat kan worden voorgelegd aan de geschillenregeling.

    Artikel 17 – Geschillenprocedure

    1. Overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, vallen onder het exclusieve recht van Nederland.
    2. Geschillen tussen de consument en de ondernemer met betrekking tot de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten voor de levering van producten en diensten kunnen worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, gevestigd te Den Haag (www.sgc.nl), door zowel de consument als de ondernemer, zoals hieronder bepaald.
    3. De Geschillencommissie neemt een geschil pas in behandeling als de consument de klacht eerst binnen een redelijke termijn aan de ondernemer heeft voorgelegd.
    4. Als een klacht niet tot een oplossing leidt, moet het geschil uiterlijk binnen 12 maanden na de datum van indiening van de klacht bij de ondernemer schriftelijk of op een andere door de commissie vastgestelde manier aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie.
    5. Als de consument ervoor kiest om een geschil aan de Geschillencommissie voor te leggen, is de ondernemer hieraan gebonden. Het is echter wenselijk dat de consument dit eerst aan de ondernemer meldt.
    6. Als de ondernemer een geschil aan de Geschillencommissie wil voorleggen, moet de consument binnen vijf weken na een schriftelijk verzoek van de ondernemer aangeven of hij hiermee instemt of dat hij het geschil aan de bevoegde rechter wil voorleggen. Als de consument binnen deze termijn niet reageert, mag de ondernemer het geschil aan de rechter voorleggen.
    7. De uitspraken van de Geschillencommissie worden gedaan volgens de voorwaarden zoals vastgesteld in het reglement van de Geschillencommissie (www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissies/2404/thuiswinkel) en zijn bindend.
    8. De Geschillencommissie behandelt geen geschil of staakt de behandeling ervan als de ondernemer surseance van betaling heeft gekregen, failliet is verklaard of zijn bedrijfsactiviteiten heeft gestaakt voordat het geschil door de commissie is behandeld en er een uitspraak is gedaan.
    9. Als naast de Geschillencommissie Thuiswinkel een andere erkende geschillencommissie aangesloten bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) of het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) bevoegd is, heeft de Geschillencommissie Thuiswinkel bij voorkeur jurisdictie over geschillen met betrekking tot de verkoop- of dienstverleningsmethode op afstand. Voor alle andere geschillen is de andere erkende geschillencommissie bij SGC of Kifid bevoegd.

    Artikel 18 – Branche Garantie

    1. Thuiswinkel.org staat achter de naleving van de bindende adviezen van de Geschillencommissie Thuiswinkel door haar leden. Dit geldt, tenzij het lid ervoor kiest om het bindende advies binnen twee maanden na ontvangst ervan voor te leggen aan de rechter ter toetsing. Als het bindende advies na de toetsing door de rechter wordt bevestigd en het vonnis hiervan onherroepelijk is, herleeft deze garantie. Thuiswinkel.org keert tot een maximumbedrag van €10.000,- per bindend advies uit aan de consument. Bij bedragen hoger dan €10.000,- per bindend advies wordt toch maximaal €10.000,- uitgekeerd. Voor het resterende bedrag neemt Thuiswinkel.org de verplichting op zich om ervoor te zorgen dat het lid het bindende advies naleeft.
    2. Om aanspraak te maken op deze garantie moet de consument een schriftelijk verzoek indienen bij Thuiswinkel.org en zijn vordering op de ondernemer overdragen aan Thuiswinkel.org. Als de vordering op de ondernemer meer dan €10.000,- bedraagt, krijgt de consument de mogelijkheid om het deel van de vordering dat boven €10.000,- uitkomt over te dragen aan Thuiswinkel.org. Thuiswinkel.org zal vervolgens op eigen naam en kosten de betaling hiervan in rechte vorderen om aan de consument te voldoen.

    Artikel 19 – Bijkomende of Andersluidende Bepalingen

    Eventuele aanvullende of van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen de consument niet benadelen. Ze moeten schriftelijk worden vastgelegd of op een manier worden gepresenteerd die door de consument gemakkelijk kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.

    Artikel 20 – Aanpassing van de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel

    1. Veranderingen in deze voorwaarden gelden alleen nadat ze op een passende manier zijn gepubliceerd. Bij toepasselijke wijzigingen tijdens de geldigheidsduur van een aanbod, zal de bepaling die het gunstigst is voor de consument prevaleren.

    Contactgegevens Thuiswinkel.org:

    • Website: www.thuiswinkel.org
      Adres: Horaplantsoen 20, 6717 LT Ede
      Postadres: Postbus 7001, 6710 CB Ede

    Bijlage I: Standaardformulier voor Herroeping

    Standaardformulier voor Herroeping: (vul dit formulier alleen in en stuur het terug als u de overeenkomst wilt herroepen)

    a. Aan: <naam ondernemer>
    <geografisch adres ondernemer>
    <faxnummer ondernemer, indien beschikbaar>
    <e-mailadres of elektronisch adres van ondernemer>

    b. Ik/Wij* deel/delen* u hierbij mede dat ik/wij* onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende producten: [aanduiding product], de levering van de volgende digitale inhoud: [aanduiding digitale inhoud], de verrichting van de volgende dienst: [aanduiding dienst], herroep/herroepen.

    c. Besteld op*/ontvangen op* [datum bestelling bij diensten of ontvangst bij producten]
    d. [Naam consument(en)]
    e. [Adres consument(en)]
    f. [Handtekening consument(en)] (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)

    * Doorhalen wat niet van toepassing is of invullen wat van toepassing is. U kunt bovenstaande tekst gebruiken op uw brief.