Garantie bij Optie1

Heb je bij Optie1 een refurbished iPhone, refurbished Samsung, refurbished iPad, refurbished Apple Watch of refurbished Macbook gekocht en heeft je apparaat last van een technisch probleem? Binnen de garantieperiode repareren we dit graag kosteloos voor je. Bij Optie1 heb je een garantieperiode van drie jaar voor Apple- en Samsung-producten. Op elektronische accessoires, zoals oordopjes en powerbanks, krijg je één jaar garantie! Hier lees je alles over onze garantievoorwaarden.

Garantie op iPhones, Samsungs, iPads, Apple Watches en Macbooks

Wettelijke garantie en aanvullende garantie, hoe werkt dat?

Op alle producten die je bij ons aanschaft, is de wettelijke garantie van toepassing. Dit betekent dat het gekochte product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen van de consument. Voor bepaalde producten bieden we daarnaast een eigen garantie van 36 maanden. Deze eigen garantie doet niets af aan de wettelijke garantie.

Wat valt onder de garantie?

Wanneer je een apparaat na aankoop niet compleet, beschadigd of defect ontvangt, neem dan direct contact met ons op. Volgens de wettelijke garantie moet een toestel voldoen aan de redelijke verwachtingen. Het is belangrijk dat je het toestel correct gebruikt. Als het toestel bij correct gebruik binnen 3 jaar defect raakt, repareren wij het kosteloos. De volgende technische problemen vallen onder de 36 maanden garantie:

  • Audioproblemen (microfoon, luidspreker)
  • Netwerkproblemen (4G/5G, Wifi, Bluetooth, GPS)
  • Schermproblemen (touch reageert niet, geen beeld)
  • Knoppen (aan/uitknop, vibratieknop, volumeknoppen)
  • Batterij (snel leeg, wordt warm)
  • Laadproblemen (met uitzondering van stof in de oplaadpoort)
  • Cameraproblemen (geen beeld, geen autofocus)

Garantie op de batterij

De garantietermijn van de batterij is twee jaar. Bij Optie1 hanteren we een minimale batterijcapaciteit van 85%. Als de batterijcapaciteit binnen twee jaar onder de 70% daalt, vervangen we de batterij kosteloos.

Wat als we het technisch mankement niet kunnen repareren?

We doen ons best om een technisch probleem (dat aan onze voorwaarden voldoet) binnen de garantieperiode te repareren. Als dit niet lukt, ruilen we het apparaat om voor een vergelijkbaar exemplaar. Als dit niet mogelijk is, ontvang je een vergoeding in de vorm van een voucher van Optie1.

  • 0-12 maanden na aanschaf: 100% van de aankoopprijs vergoed
  • 13-18 maanden na aanschaf: 60% van de aankoopprijs vergoed
  • 19-24 maanden na aanschaf: 40% van de aankoopprijs vergoed
  • 25-36 maanden na aanschaf: 20% van de aankoopprijs vergoed

Wat valt niet onder de garantie?

Defecten door val-, stoot- of vochtschade vallen mogelijk niet meer onder de garantie. Als je het toestel laat repareren of onderdelen laat vervangen door een externe partij, vervalt de garantie. Dit geldt ook voor het gebruik van illegale software of software die niet door de fabrikant is goedgekeurd. De volgende punten vallen buiten de garantie:

  • Defecten na de garantieperiode van 3 jaar
  • Schade door vallen, stoten en/of vocht (gebarsten/gebroken onderdelen en/of oxidatie)
  • Verbogen toestellen
  • Touch ID-functionaliteit bij vervanging van de homebutton
  • Face ID-functionaliteit bij vervanging van de frontcamera
  • Gebroken cameralens
  • Beschadigde of vuile laadconnector
  • Gebroken simkaarthouder
  • Loslatende coating bij Retina Macbook schermen
  • Bij de iPhone 7 (Plus) / iPhone 8 (Plus)/ alle iPhone SE modellen kunnen we geen garantie geven op de homebutton
  • Optie1-toestellen zijn niet per definitie waterdicht, dus we geven geen garantie op waterdichtheid

Let op: als een defect toestel dat niet aan onze garantievoorwaarden voldoet naar ons wordt opgestuurd, brengen we €29,95 onderzoekskosten in rekening. Dit bedrag moet worden voldaan voordat we het toestel retourneren. Deze kosten worden verrekend als je akkoord gaat met reparatie na een eventuele prijsopgave. Als de backcover van een toestel beschadigd of (deels) gebarsten is, beschouwen wij het toestel als “Beyond Economical Repair”. De tijd en materialen die nodig zijn, wegen niet op tegen de dagwaarde van het toestel in combinatie met het verhoogde risico op vervolgklachten.

Garantie op accessoires

Voor alle producten die je bij Optie1 koopt, geldt de wettelijke garantie. Voor accessoires bieden we een garantie van 12 maanden. Defecte accessoires worden binnen deze periode kosteloos omgeruild, mits de defecten niet zijn veroorzaakt door gebruikers-, val-, stoot-, of waterschade.

Reparatie

Neem contact met ons op

Als je problemen hebt met een apparaat of accessoire binnen de garantietermijn, kun je het beste contact opnemen met de servicedesk. Zo weet je zeker of jouw schade binnen onze garantievoorwaarden valt. Als je op eigen initiatief een defect apparaat naar ons opstuurt dat niet aan onze garantievoorwaarden voldoet, brengen we onderzoekskosten van €29,95 incl. BTW in rekening. Het is dus zeker de moeite waard om contact op te nemen.

Reparatie aanmelden en product versturen

Als het defect voldoet aan onze garantievoorwaarden, kun je de reparatie aanmelden en daarna het product goed verpakt en kosteloos naar ons opsturen. Lees hier hoe je dat moet doen. Het is belangrijk om je iPhone, iPad, Macbook of Apple Watch leeg te maken. Zo weet je zeker dat je gegevens niet verloren gaan en kunnen wij volledig toegang krijgen tot het toestel. Bekijk hiervoor de handleiding “device leegmaken”.

Reparatie en retourzending

Het duurt 1 tot 3 werkdagen voordat het defecte product bij ons aankomt. Vervolgens proberen we binnen 72 uur het apparaat te repareren en te retourneren. Inclusief transport komt dat neer op ongeveer 5 werkdagen. Heb je een probleem met het moederbord? Dan kan de reparatie langer duren vanwege de complexiteit.

Heb je vragen?

Heb je vragen over onze garantievoorwaarden of ons reparatiebeleid? Neem gerust contact met ons op. Stuur een e-mail naar info@optie1appingedam.nl, bel ons via 0596 – 567 000 (Appingedam) of 0596-650 102 (Delfzijl).